Kapitan Żbik w mundurze MO na Pyrkon już nie wejdzie. Zaostrzono zasady dla rekwizytów i ubrań

Pyrkon zaktualizował regulamin dotyczący bezpieczeństwa. Z terenu festiwalu zniknie realna broń i pełne umundurowanie służb, za to zostają bezpieczne repliki i wyraźnie fantastyczne kostiumy.

Kapitan Żbik w mundurze MO na Pyrkon już nie wejdzie. Zaostrzono zasady dla rekwizytów i ubrań
fot. Ongrys

Organizatorzy poinformowali na Facebooku, że festiwal wprowadza nowe zasady dotyczące broni, rekwizytów i umundurowania. Podyktowane jest to kwestiami bezpieczeństwa i komfortem uczestników.

W praktyce oznacza to zakaz wnoszenia realnej broni (w tym czarnoprochowej, pneumatycznej, ASG i paintballowej), broni białej nawet stępionej, amunicji, pirotechniki, substancji łatwopalnych lub cuchnących oraz narzędzi mogących stwarzać zagrożenie.

Zabronione są też kostiumy i symbole nawiązujące do realnych ustrojów totalitarnych oraz pełne umundurowanie jednostek militarnych, paramilitarnych i innych służb, historyczne od 1900 roku i współczesne, jeśli mogłoby zostać pomylone z prawdziwym.

Doprecyzowano jednocześnie co można wnosić. Wejść można z rekwizytami i replikami broni białej wykonanymi z bezpiecznych materiałów, a także z wyraźnie fantastycznymi lub futurystycznymi gadżetami, które nie przypominają realnej broni. Dopuszczalne są elementy świetlne i dźwiękowe pod warunkiem, że nie są zbyt głośne i da się je łatwo wyłączyć. Można nosić kolczugi, pancerze i zbroje bez ostrych elementów oraz rekwizyty z drewna, jak różdżki czy laski postaci.

Przy czym fantastyczne „mundury” rozpoznawalne z popkulturowych serii są akceptowane. Przykłady podane przez organizatorów to oficerowie Imperium ze „Star Wars”, kostiumy z „Ataku Tytanów” czy Commisar z „Warhammera 40k”. Dozwolone są też historyczne stroje sprzed 1900 roku, na przykład napoleońskie czy pirackie. Repliki broni białej z pianki, worbli, drewna lub druku 3D są w porządku, podobnie jak wyraźnie fikcyjna broń palna, której nie sposób pomylić z prawdziwą, na przykład ciężki bolter z „Warhammera 40k” czy fantastyczne konstrukcje w stylu Jinx z „League of Legends”.

Pojedyncze elementy taktyczne, jak buty czy spodnie moro, są dopuszczalne jako część garderoby, ale bez tworzenia pełnego, mylącego umundurowania.

Wyjątek od ograniczeń dotyczy scen konkursowych. W Maskaradzie i w Projektach Własnych dopuszczono warunkowo rekwizyty i kostiumy, które normalnie nie przeszłyby przez kontrolę. Ich użycie jest możliwe tylko podczas samego konkursu. Po występie muszą trafić do depozytu u organizatora.

Jeżeli planujecie cosplay postaci komiksowych z replikami broni, stawiajcie na piankę, tworzywa i wyraźną stylizację. Geralt z piankowymi mieczami, Batman z bezpiecznym gadżetem, Wiedźminowe pancerze bez ostrych krawędzi czy zbroje inspirowane „Falloutem” są akceptowalne. Uniformy przypominające realne służby po 1900 roku są wykluczone. Symbole zakazane prawem, nawet w przeróbkach, nie wchodzą w grę. Fantastyczne insygnia z komiksowych uniwersów, które nie odnoszą się do rzeczywistych totalitaryzmów, są dopuszczalne.

Pyrkon to największy w Polsce festiwal fantastyki, organizowany co roku w Poznaniu. Przyciąga dziesiątki tysięcy uczestników: fanów komiksu i mangi, gier, literatury, filmu i cosplayu. W programie są spotkania autorskie, prelekcje, konkursy cosplay, strefy wystawców i komiksu, koncerty oraz warsztaty.