AI w komiksie: lista twórców i tytułów z Polski i świata
Zebrałem w jednym miejscu aktualny, znany mi wykaz twórców i tytułów komiksów, w których użyto AI. I nie chodzi tu ani o zachwyt nad sztuczną inteligencją, ani o jej krytykę. AI w komiksie budzi sprzeciw i pytania o prawa autorskie. Jeśli widzicie błędy lub braki w zestawieniu, dajcie znać.

AI w komiksie to temat budzący sprzeciw dużej części środowiska i trudno się dziwić. Trening modeli na cudzych obrazach odbywał się bez przejrzystych zasad, a ramy prawne dotyczące wykorzystania danych i ochrony praw autorskich nadal nie są jednoznacznie uregulowane. Nie pochwalam stosowania AI jako substytutu pracy rysowników i scenarzystów. Ten przegląd ma charakter informacyjny: dokumentuję znalezione przypadki użycia oraz praktyki wydawnicze, żeby czytelnicy i twórcy mogli śledzić, co faktycznie dzieje się na rynku. Jeśli uznacie, że coś się nie zgadza, lub czegoś brakuje - proszę o sygnał.
Nie krytykuję jednak samego narzędzia jako takiego. AI może zdejmować z autora część najbardziej mozolnych zadań, jeśli jest używana w sposób transparentny i z poszanowaniem praw. Może na przykład wygenerować robocze modele postaci w określonych pozach do późniejszego przerysowania ręką rysownika. Może przygotować poglądową wizję tła — choćby średniowiecznego miasteczka — która posłuży jako szkic do własnej interpretacji, podobnie jak tradycyjna dokumentacja zdjęciowa.
W scenariuszu narzędzie może okazać się pomocne na etapie porządkowania wątków czy sprawdzania spójności dialogów, ale ostateczne decyzje i ton pozostają po stronie autora. Tak rozumiana asysta nie zastępuje rzemiosła, tylko może skrócić odcinki techniczne pracy.
W tym kontekście kluczowe są dwie zasady. Po pierwsze, jawność: czytelnik powinien wiedzieć, czy i w jakim zakresie narzędzie zostało użyte. Po drugie, legalność i etyka: wykorzystywane modele i zbiory danych muszą respektować prawa twórców, a tam, gdzie to możliwe, opierać się na materiałach licencjonowanych lub jednoznacznie dozwolonych.
Twórca | Tytuł / projekt | Rok | Kraj | Rola AI | Narzędzia | Status |
---|---|---|---|---|---|---|
Robert Zaręba | "ERA AI. Robot Oli" (pełny zeszyt) | 2025 | Polska | ilustracje całych plansz | — | potwierdzone |
Michał Kubacki | "Kyna" (OdeSFanzine #01) | 2023 | Polska | ilustracje całych plansz | — | potwierdzone |
Michał Kubacki | "Patrol" (Nasza Fantastyka #01) | 2025 | Polska | ilustracje całych plansz | — | potwierdzone (wypowiedź autora) |
Robert Zaręba | "Korona #01: Krwawy świt" (okładka) | 2024 | Polska | okładka | — | potwierdzone |
Rootport | "Cyberpunk: Peach John" | 2023 | Japonia | ilustracje całych plansz | Midjourney | potwierdzone |
Kris Kashtanova | "Zarya of the Dawn" | 2022 | USA | ilustracje + layout | Midjourney | potwierdzone |
Carson Grubaugh | "The Abolition of Man" | 2022–2023 | USA | ilustracje całych plansz | Midjourney | potwierdzone |
Steve Coulson | "The Bestiary Chronicles" | 2022–2023 | USA | ilustracje całych plansz | Midjourney | potwierdzone |
Dave McKean | "Prompt: Conversations with AI" | 2023 | Wielka Brytania | eksperyment artystyczny | różne | potwierdzone |
Thierry Murat | "initial_A" | 2023 | Francja | ilustracje całych plansz | Midjourney | potwierdzone |
Eiichiro Oda | "One Piece" (ideacja) | 2023 | Japonia | ideacja fabuły | ChatGPT | potwierdzone |
Jim Starlin | "Dreadstar" (zapowiedziane użycie w tłach) | 2024–2025 | USA | tła | — | potwierdzone (wypowiedź) |
WEBTOON (platforma) | "Produkcje platformy" (narzędzia wspierające) | 2024–2025 | Global | modelowanie / kolor / wsparcie obrazu | wewnętrzne narzędzia | potwierdzone |
Michael Todasco | "Can AI Create a Comic Book? Vol. 3" | 2025 | USA | obrazy + layout + dymki | ChatGPT-4o (obrazy) | potwierdzone (opis autora) |