Reportaż graficzny o Aztekach z prestiżową nagrodą francuskich krytyków komiksu - Grand Prix de la Critique ACBD
Romain Bertrand i Jean Dytar otrzymali Grand Prix de la Critique ACBD 2026 za „Les sentiers d’Anahuac”. Nagroda francuskiego stowarzyszenia krytyków komiksu trafia do ambitnego reportażu graficznego o pamięci Azteków i spojrzeniu Europy na historię podboju.
3 grudnia 2025 roku komiks „Les sentiers d’Anahuac” (drogi/ścieżki przez krainę Anahuaca) autorstwa Romaina Bertranda i Jeana Dytara zostało ogłoszone laureatem Grand Prix de la Critique ACBD 2026. Jak informuje stowarzyszenie ACBD, nagroda trafiła do albumu opublikowanego przez wydawnictwo Delcourt. Uroczyste wręczenie zaplanowano na 21 marca 2026 roku w siedzibie ADAGP w Paryżu.
ACBD to skrót od Association des Critiques et journalistes de Bande Dessinée, czyli stowarzyszenia krytyków i dziennikarzy komiksowych z Francji i krajów frankofońskich. Organizacja działa od 1984 roku i skupia redaktorów zajmujących się komiksem w prasie, radiu, telewizji i mediach internetowych.
Jednym z najważniejszych zadań ACBD jest przyznawanie Grand Prix de la Critique. To nagroda, która co roku wyróżnia komiks wydany po francusku w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Celem jest wsparcie tytułów o wysokich ambicjach narracyjnych i graficznych, które wyróżniają się siłą opowieści, oryginalnością i nowym spojrzeniem na temat.
Jak czytamy w materiałach wydawcy, „Les sentiers d’Anahuac” to reportaż graficzny osadzony w czasach hiszpańskiego podboju Ameryki Środkowej przez Hernána Cortésa. Bertrand i Dytar skupiają się na postaci rdzennym mieszkańcu, który pod opieką franciszkańskiego zakonnika poświęca życie stworzeniu szczegółowego kodeksu opisującego kulturę prekolumbijską.
Twórcy wykorzystują tę historię, by zadać pytania o to, jak przymusowa chrystianizacja wypierała kulturę Azteków, czy mogła ją całkowicie zastąpić i w jaki sposób da się ocalić ślady dawnej cywilizacji. Jednocześnie komiks komentuje współczesne napięcia związane z pamięcią historyczną i próbami narzucania jednej wizji świata innym kulturom.
Warstwa graficzna „Les sentiers d’Anahuac” nawiązuje do dawnych kodeksów tworzonych przez rdzennych kronikarzy. Jean Dytar korzysta z motywów hieroglifów i symboli, przeplatając je z bardziej klasyczną narracją komiksową. Dzięki temu plansze są gęste od informacji, ale pozostają czytelne, a całość zbliża się miejscami do estetyki linii klarownej.
„Les sentiers d’Anahuac” znalazło się w ścisłej piątce Grand Prix de la Critique ACBD 2026 wyłonionej podczas festiwalu bdBOUM w Blois. W finale obok nagrodzonego albumu były także: „Une obsession” Nine Antico (Dargaud), „Sangliers” Lisy Blumen (L’employé·e du Moi), „Silent Jenny” Mathieu Bableta (Rue de Sèvres) oraz „Soli Deo Gloria” Jeana-Christophe’a Deveneya i Édouarda Coura (Dupuis).

Na razie nie wiadomo nic o polskim wydaniu „Les sentiers d’Anahuac”, ale nagroda ACBD z pewnością zwiększy szanse na to, że ten tytuł prędzej czy później trafi również na nasz rynek.
