ACBD zawiesza wręczenie swojego Grand Prix na festiwalu w Angoulême 2026
Stowarzyszenie krytyków i dziennikarzy komiksowych ACBD ogłosiło, że w 2026 roku nie wręczy Grand Prix de la Critique podczas Festiwalu Komiksu w Angoulême. To reakcja na narastający kryzys wokół organizacji imprezy i kolejny sygnał, że zaufanie środowiska do FIBD jest dziś mocno nadszarpnięte.
Jak podaje serwis BDGest, ACBD (Association des Critiques et journalistes de Bande Dessinée) poinformowało w oficjalnym komunikacie, że w styczniu 2026 roku nie wręczy swojego Grand Prix de la Critique w ramach Festiwalu Międzynarodowego Komiksu w Angoulême. Powodem jest „sytuacja chaotyczna” wokół najbliższej edycji imprezy oraz brak „szybkiej i radykalnej zmiany w zarządzaniu festiwalem”.
ACBD podkreśla, że uważnie przygląda się warunkom pracy autorek i autorów, ale także całemu ekosystemowi ekonomicznemu, społecznemu i kulturalnemu, który powinien korzystać na renomie komiksu. W takiej sytuacji, zdaniem stowarzyszenia, nie da się dziś wręczać nagrody w ramach wydarzenia, które – w ocenie ACBD – nie stawia interesu komiksu ponad inne względy.

Decyzja nie oznacza rezygnacji z samego Grand Prix de la Critique, lecz zawieszenie jego wręczania na scenie festiwalu. To istotne, bo historia ACBD jest ściśle związana z Angoulême. Stowarzyszenie powstało w 1984 roku właśnie przy okazji festiwalu, kiedy grupa dziennikarzy wręczyła pierwszy „prix de la presse” dla albumu „Bloody Mary” i zaczęła organizować własny wyróżnik krytyków – poprzednika dzisiejszej nagrody.
W ostatnich miesiącach festiwal znalazł się w centrum poważnego kryzysu. Po latach narzekań na sposób zarządzania imprezą przez prywatną spółkę 9e Art+ i jej dyrektora Francka Bondoux, decyzja o powierzeniu firmie organizacji festiwalu na kolejną wieloletnią kadencję wywołała otwarty bunt części środowiska. Do bojkotu edycji 2026 wezwali m.in. laureaci Grand Prix FIBD, a listę krytycznych głosów szybko wzmocniły duże wydawnictwa i liczni twórcy.

Stowarzyszenie FIBD ostatecznie unieważniło wcześniejszą procedurę wyboru operatora i zapowiedziało nowy konkurs, ale nie uspokoiło to wszystkich stron.
Grand Prix de la Critique, uznawane za jedno z najważniejszych wyróżnień krytyków we francuskojęzycznym komiksie, przez dekady stanowiło stały element festiwalu i w naturalny sposób korzystało z jego widoczności.

