„Asteriks” wraca do gazet. Paski-teasery 41. tomu trafiły do prasy – także w Polsce

Zobaczcie, w jaki ciekawy sposób promowany jest nowy „Asteriks”. W jednej z polskich gazet pojawił się materiał stylizowany na paski komiksowe. To część szerszej kampanii, którą we Francji prowadzą duże redakcje razem z wydawcą serii.

„Asteriks” wraca do gazet. Paski-teasery 41. tomu trafiły do prasy – także w Polsce

W jednej z polskich gazt lokalnych ukazała się całostronicowa reklama zapowiadająca 41 tom „Asteriksa”. Zamiast typowego ogłoszenia czytelnicy mogli przeczytać sekwencję kadrów z bohaterami, którzy żartobliwie „odpowiadają” na komentarze niczym w mediach społecznościowych. Zdjęcie tej strony wypatrzył Paweł Chmielewski, badacz historii komiksu i autor książek:

Na kilka tygodni przed premierą „Asteriksa w Lutyzanii” wydawnictwo Éditions Albert René udostępniło redakcjom specjalne plansze-zwiastuny, które opublikowano jako krótkie mini-historie – dokładnie w konwencji social mediów. To materiały przygotowane wyłącznie do promocji, niewchodzące do albumu. Francuskie media branżowe piszą o „planches bandes-annonces”, czyli planszach-zwiastunach, które mają podkręcić apetyt na tom 41.

fot. asterix.com

Wydawca podbija ten efekt również na oficjalnej stronie serii, gdzie pokazano „planche inédite” – niepublikowaną nigdzie indziej planszę stylizowaną na wywiad wideo z Asteriksem i Obeliksem. Wprost przywołano dawną tradycję żartobliwych konferencji prasowych i pastiszów, które Goscinny i Uderzo robili jeszcze w czasach magazynu „Pilote”. Na tym tle polska odsłona wydaje się czymś nowym, bo rzadko widujemy u nas reklamę komiksu zaprojektowaną jak pasek.

Tak robiono to przed laty. fot. asterix.com

Fakty wydawnicze też robią wrażenie. Premiera francuska została wyznaczona na 23 października 2025 r., a startowy nakład na świecie to 5 milionów egzemplarzy, z publikacją jednoczesną w 19 językach. W Polsce album „Asteriks w Luzytanii” trafi do sprzedaży 27 października za sprawą Egmontu. Scenariusz przygotował Fabcaro, a rysunki – Didier Conrad.

Warto przypomnieć, że „Asteriks” w latach 60. wyrósł właśnie z prasy i przedpremierowych publikacji w „Pilote”. Teraz wraca do gazet w formie, którą rozumiemy intuicyjnie w epoce social mediów. Paski-teasery to w zasadzieto nic innego jak współczesna wersja tych dawnych zabaw z czytelnikami, a polska adaptacja pokazuje, że model może zadziałać także u nas. O tych dodatkach możecie przeczytać sporo w materiałach dodatkowych publikowanych w twardookładkowym "Asteriksie" przez Egmont.

Asteriks w Luzytanii. Egmont pokazał finalną okładkę
27 października 2025 roku na rynek trafi kolejny, czterdziesty pierwszy album z serii “Przygody Gala Asteriksa”. Tym razem Asteriks i Obeliks wyruszą do Luzytanii. Za scenariusz odpowiada Fabcaro, a rysunki wykonał Didier Conrad.

Jeśli znacie podobne przykłady z polskich tytułów, dajcie znać – chętnie zbiorę je w jednym miejscu i sprawdzę, czy „drukowane teasery” mają szansę wrócić szerzej.

Asteriks i kociołek, czyli historia o kolaboracji i kapitalizmie, okraszona masą humoru
Kiedy jako trzynastolatek po raz pierwszy czytałem komiks “Asteriks i kociołek” odebrałem go jako zabawną historyjkę o trudnościach w poszukiwaniu pracy przez gapowatych Galów. Czytając go ponownie po 32 latach, wiem że album ten ma też swój gorzki wydźwięk.
Asteriks #12. Asteriks na igrzyskach olimpijskich. Recenzja
Przeczytaj recenzję komiksu “Asteriks na igrzyskach olimpijskich” i dowiedz się, dlaczego warto zapoznać się z tym komiksem!
Asteriks i “Walka wodzów”, czyli komentarz do sytuacji społeczno-politycznej Francji lat 60-tych
Egmont, jak ty mnie zaimponowałeś w tej chwili - rzekłem pod wąsem po lekturze “Walki wodzów”, czyli siódmego tomu “Przygód Asteriksa”. I bynajmniej nie tylko dlatego, że komiks został ładnie wydany w twardej oprawie i zawiera świetną historyjkę spod pióra Renégo Goscinny’ego i Alberta Uderzo. To też, ale chodzi mi